Dieta in endometrioza

May 05, 2015

Buna ziua, numele meu este Pantea Mihaela, sunt medic nutritionist si colaborator al dr. Simedrea Voicu in demersul pe care-l face in a oferi femeilor care sufera de endometrioza pe langa terapia chirurgicala si medicamentoasa, informatii utile legate de stilul de viata si de alimentatie.
In lumea medicala, exista din ce in ce mai mult in ultima vreme, ideea ca abordarea holistica a pacinetului, este menita sa aduca un suport extrem de important atat pentru preventia unor afectiuni (grevate de incarcatura genetica si factorii de mediu) cat si de incetinirea si stopare evolutiei lor. Aceasta viziune este imbratisata din ce in ce mai mult de specialisti ai medicinei moderne si consider ca este binevenita o astfel de colaborare (medic, nutritionist, homeopat specialist in acupunctura, antrenor, etc.).
Voi incepe prin a face o serie de postari despre importanta abordarii unui stil de viata si alimentatie care sa stopeze sau sa incetineasca evolutia sau recidiva acestei afectuni. Pentru ca este un subiect vast voi etapiza in mai multe postari aceste informatii pentru a fi cat mai clare si usor de urmat.
As vrea doar sa amintesc, ca punct de pornire a subiectului, faptul ca endometrioza reprezinta defapt dezvoltare de tesut endometrial in afara uterului (endometrul captusind in mod normal cavitatea uterina) si anume: suprafata exterioara a uterului, trompe uterine, ovare, intestin subtire si gros, vezica urinari , existant si cazuri rare de tesut endometrial la mare distanta (plaman, tesut cerebral). Prezenta acestui tesut in afara uterului cauzeaza o serie de simptome dintre care cele mai suparatoare sunt: durerea abdominala pre si postmenstrual intensa, dureri de spate, durere pelvina, disconfort abdominal, balonare, diaree/constipatie, durere la urinare in timpul menstruatiei, oboseala, infertilitate, anxietate si depresie (ca o consecinta a durerilor cronice). Durerea din endometrioza este insotita de inflamatie zonei respective, aceasta inflamatie fiind responsabila de aparitia durerii.
Trebuie spus ca exista o multime de schimbari in ceea ce priveste stilul de viata si alimentatie, pe care le putem face pentru a incetini sau stopa evolutia /recidiva acestei boli.
Sumarizand beneficiile pe care le avem prin modificarea stilului de viata pentru femeile care sufera de endometrioza, amintim:
1. Reducerea / disparitia durerii si a crampelor
2. Reducerea inflamatiei
3. Reducerea nivelui hormonilor estrogeni / echilibrarea balantei hormonale
4. Reducerea balonarii
5. Imbunatatirea raspunsului imun
6. Reducerea greutatii corporale (daca este cazul)
7. Reducerea toxinelor – cele provenite din alimentele intens procesate
8. Imbunatatirea nivelului energetic si a calitatii vietii

Trebuie avut in vedere ca toate aceste modificari necesare, trebuie facute treptat pentru a putea integra si accepta firesc, fara frustrare, noul stil de viata.
Literatura de specialitate recomanda ca benefica adoptarea unui tip de alimetatie pesco-vegeatarian cu multe elemente comune cu dieta mediteraniana. Am sa explic detaliat in ce consta acest tip de dieta, care sunt argumentele pentru adoptarea lui si cum poate sa aduca beneficii majore si in ce fel putem face aceste modificari in viata de zi cu zi.

Si pentru a trece mai concret la subiect, prima si una din cele mai importante modificari este legata de prezenta in mod excesiv in alimentatia moderna a unor compusi chimici cu potential mai mic sau mai mare toxic. Aici ma refer la toti aditivii alimentari, conservantii, coloranti, emulgatori si alte substante folosite din belsug in industria alimentara. Toate aceste substante menite sa imbunatateasca organolaptic alimentele sau sa le conserve, nu sunt proprii organismului; ficatul nostru trebuie sa
le mebabolizeze iar rinichii sa le excrete. Pentru a putea permite organismului nostru sa functioneze optim in procesul de autovindecare (fiindca da , are aceasta capacitate) nu trebuie sa-l agresam si sa-l intoxicam cu aceste substante. In plus, produsele provenite din carne si produsele lactate contin hormoni de crestere (estrogeni sau derivati), animalele avand in hrana lor aceste substante care le stimuleaza maturizare. Acesti hormoni se regasesc in carnea procesata a acestor animale si in produsele lactate. De aceea primul pas ar trebui sa fie renuntarea la toate alimentele intens procesate si aici ma refer la: mezeluri, tot ce este continut in conserve, produse lactate conservate, carne provenita de la animale crescute intensiv. De fapt prezenta in aceste preparate a hormonilor nu fac decat sa stimuleze in mod excesiv tesutul endometrial (pe suprafata caruia exista evident, cei mai multi receptori), stimulare care duce la proliferarea lui, adica la extinderea lui.
Legat de aceasta modificare am putea spune ca sunt doua aspecte: putem fie sa renuntam definitiv la aceste preparate, fie ( ca o etapa intermediara ) sa gasim surse organice, adica cele provenite de la animale crescute traditional fara stimulatori de crestere si sa reducem consumul lor la cel mult de doua ori pe saptamana.
Oricum, legat de consumul de carne si produse din carne discutia este mai lunga , carne avand si un efect de promovare a inflamatiei in organism, dar despre acest subiect voi reveni in urmatoare postare, astfel ca dumneavoastra sa intelegeti care sunt argumentele din spatele acestor recomandari nutritionale .

  1. Angela Reply

    Buna ziua, vreau sa va felicit pentru aceasta initiativa, as fii foarte bucuroasa sa citesc urmatoarele d-vs postari in legatura cu o dieta pentru a ne ajuta sa tinem in frau mai usor aceasta boala. Am 25 de ani si sunt diagnosticata cu aceasta boala parsiva, inca nu stiu cum sa imi manageriez stilul de viata ca sa ii fac fata mai bine si sa imi afecteze intr-o masura cat mai mica viata sociala. Cred ca un stil de viata sanatos m-ar ajuta foarte mult. Va rog sa ne impartasiti din cunostiintele d-vs.

  2. Violeta Reply

    Buna,felicitari pt acesta postare!Am 26 de ani si in prezent 2 operatii laparo pt aceasta boala..care sper din suflet sa o pot tine in frau *.. e cam greu cu regimul alimentar,am renuntat brusc la tot ce am citit ca nu face bine bolii,gen:carne,lactate,gluten,zahar…soia,nici nu mai stiu ce.dupa toate astea m-am ales cu o anemie mare fiindca nu stiu exact cum sa ma alimentez corect😕 sper din suflet ca urmatoarele postari sa fie si despre regimul alimentar pt endo.,

  3. carmihaela Reply

    E un lucru extraordinar ceea ce faceti! M-am lovit de multe ori de necunoasterea in profunzime a acestei boli. Era sa imi pierd un rinichi din cauza endometriozei, mi s-a facut un reimplant de ureter si vezica urinara mi-a fost deplasata, am urmat un tratament hormonal si m-am ales cu o depresie severa, am doua operatii clasice care mi-au complicat viata si care mi-au adus o multime de aderente si multa, multa durere! Fizica si psihica! Acum pot sa spun ca sunt mai bine, dar in permanenta alerta. M-as bucura sa aflu mai multe despre aceasta boala si cum se poate tine in frau. Stiu ca nu se poate vindeca, dar macar sa pot trai cat de cat bine cu ea…

  4. Andu Reply

    Buna ziua, foarte important de stiut ..alimentatia este importanta

  5. Cristina Reply

    Buna ziua! De ceva timp caut un regim alimentar adecvat pentru endometrioza, insa nu am gasit nimic concret! Dumneavoastra ca si nutritionist ati putea enumera alimentele care sunt permise in aceasta boala! Pentru noi ca si suferinde, ne este foarte greu sa facem selectia! Stiu ca fructele si legumele sunt bune, dar nu toate, si nu oricand! Noi nu avem cunostinte in domeniul nutritiei pentru a sti cand este bine de mancat citrice, de care si cate? Ne-ar ajuta foarte mult un exemplu de dieta pe zile, ce am putea manca dimineata, la amiaza si seara, plus ce am putea manca la gustari. Cred ca genul acesta de dieta ne-ar ajuta cel mai mult… astept cu nerabdare raspunsul dvs! Sanatate!

Leave a Reply

*

captcha *