Mase Anexiale

Chiste ovariene și tumori benigne

În SUA, o femeie are un risc de 5-10% dealungul vietii sale sa sufere interventii chirurgicale pentru o suspiciune de neoplasm ovarian / masă (chist sau tumora). Din acest grup, 13-21% din femei sunt diagnosticate cu cancer ovarian. Astfel, cele mai multe mase ovariene sunt benigne. Masa ovarian cea mai frecventa la o femeie la varsta activa hormonal(15-50 ani) este un chistul ovarian functional simplu care se spontan rezolvă la ciclu menstrual. La femeie la post-menopauză, masa ovariana cea mai comună este un chistadenomul non-canceros. Cele mai multe chisturi ovariene / tumori sunt descoperite la examenul clinic sau imagistic, atunci când un pacient nu are simptome. Cu toate acestea, uneori, aceste mase provoacă durere și pacienta solicită consult medical. Mase anormale sau mari pe ovare și / sau trompe pot fi detectate pe diferite tehnici imagistice, cum ar fi ultrasunete (ecografie), CT și RMN. Scopul evaluării este de a exclude cancerul. Deciziile de management sunt adesea bazate pe vârsta pacientului, istoricul familial, simptomele pacientului, studii de imagistica, precum și rezultatele testelor de sânge.

Mase cu un risc redus de cancer sunt adesea gestionate conservator, fara interventii chirurgicale cu excepția cazului în care pacientul are dureri pelviene sau alte simptome asociate. Dacă riscul de cancer este redus și chirurgia este indicata, acest lucru poate fi de obicei prin excizia laparoscopică a tumorilor ovariene benigne. Dacă există o suspiciune moderat-ridicat de cancer, chirurgie este indicată, indiferent dacă pacientul se confruntă sau nu cu simptome. De obicei, în cazul în care este probabilitatea de cancer este mare, evaluarea și chirurgia sunt efectuate de un medic oncolog ginecolog.

În cazurile în care riscul de cancer este neclar, excizia chirurgicala este de obicei indicată. Abordarea chirurgicala (laparoscopie vs laparotomie / chirurgie deschisă) depinde de mărimea și consistența masei, istoricul interventiilor chirurgicale abdominale anterioare ale pacientului, indicații pentru procedura, precum si nivelul de pregatire a chirurgului. Marea majoritate a cazurilor noastre sunt efectuate laparoscopic. Alti chirurgi poate opteaza pentru a efectua “chirurgia deschisă” (laparotomie), care necesita o incizie abdominala semnificativa. Unii chirurgi pot gândi împotriva abordarii laparoscopice în aceste cazuri, deoarece se tem că în cazul în care masa se dovedește a fi canceroasa și au loc scurgeri accidentale, că acest lucru va avansa stadiul de cancer. Cu toate acestea, scurgerea poate să apară atât în timpul laparotomiei cat și laparoscopiei. Nu există nici o garanție că nu vor apărea scurgeri chiar într-un caz deschis. În scopul de a
reduce / preveni riscul de scurgeri(diseminari), un chirurg laparoscopist cu experienta va pune masa într-un sac laparoscopic special după ce este excizat. Apoi, conținutul sacului este eliminat în siguranță, prin incizia laparoscopica si a trimis pentru sectiuni congelate (examen extemporaneu) în timp ce pacienta este înca sub anestezie. În cazul în care se descoperă un cancer, atunci laparoscopia este de obicei convertita la laparotomie si chirurgie definitiva pentru cancer se face. Pentru cazurile incipiente de cancer, stadiile 1 si 2 noi practicam cura chirurgicala laparoscopica a cancerului ovarian, ceea ce presupune: histerectomie extrafasciala Piver 2 cu anexectomie bilaterala, limfadenectomie pelvina si lombo-aortica, omentectomie radicala si peritonectomia fosetelor parieto-colice, subdiafragmatice, vezico-uterine si in recesul Douglas.